ÖZEL ALAN BALONCUĞUM


10 Nisan 2015
- 


Gönderen
Betül Ergün


Tekrardan merhaba. Uzun bir aradan sonra kaldığımız yerden devam edelim. Çocuklarımızı cinsel istismardan korumak için yapabileceklerimizi araştırırken yurt dışında yayınlanan güzel bir çalışmaya ulaştım. Bu çalışmadan aldığım ilhamla Çocuk İstismarına Karşı Önleyici Rehberlik programımızın 5. haftasını hazırladım. 
Bu çalışmayla ömür boyu lazım olcak bir bilgi olduğunu düşündüğüm "Özel Alan" konusunu çocuklarımıza eğlenceli bir şekilde öğretebiliriz.



5. Hafta: Özel Alan Baloncuğum


5. Haftanın çalışmasında hedeflerimiz

  • Çocuklarımızın özel alan kavramını bilmeleri
  • Özel alan sınırlarını bilmeleri
  • Özel Alanın ihlaine karşı “Hayır” diyebilmeleri
  • Herhangi şüpheli bir durumla karşılaştığında “Hayır” diyebilmeleri ve oradan kaçarak güvendiği bir yetişkinden yardım almaları
  • Özel alanlarını koruma sorumluluğu almaları
  • Özel alanını korumayı alışkanlık haline getirmeleri
  • Rahatsız olduğu durumlarla karşılaştığında itiraz edebilmeleri
  • Öğrendiği bilgileri Toplu taşıma araçları ve diğer benzer ortamlarda özel alanını korumak için kullanmaları 


İhtiyacımız olan malzemelerden bazıları:

Köpük baloncuk sülüsyonu, baloncuk çemberi
 
Eğer sınıf ortamında ya da grupla uyguluyorsak, öğretmen sınıfa girmeden içeri baloncuklar üfler böylece çocukların dikkatini çeker ve içeri girerek “Bu gün öğreneceklerimizden sonra herkesin görünmez bir baloncuğu olacak” diyerek motivasyonu sağlar.

Daha sonraBugün özel alanın ne demek olduğunu, ve özel alanımızı nasıl koruyabileceğimizi öğreneceğiz” diyerek o oturumun hedefinden bahseder

Önceki öğrenilenlerle bağ kurmak öğrenmenin en önemli basamaklarından biridir. Çocuklar ve tabi yetişkinler yeni bilgileri, önceki bilgilerinin üzerine inşa ederler. Bunu sağlamak için, öncelikle öğrencilerle sınır kavramı tartışılır. “Evinizin sınırı neresi?”, “Okul’un sınırı neresi?”, “Ülkemizin sınırlarını biliyor musunuz?” gibi sorularla sınır kavramı hatırlatılır. Daha sonra “Evinize birisi izinsiz girerse ne olur?”, “Ülkeler birbirlerinin sınırını ihlal ederlerse ne olur?” gibi sorularla sınır ihlalinin sonuçları tartışılır.

1.Etkinlik


Öğretmen ya da ebeveyn beraberinde getirdiği baloncuk sıvısını ve çemberleri tüm çocuklara dağıtır. Ve bir müddet üfleyerek çocukların baloncuk yapmalarını sağlar.

Daha sonra baloncukların özelliklerine dikkat çekerek oyuna ara vermelerini ister. Baloncukların neredeyse görünmüyor oluşu (şeffaflığı), çabuk patlaması gibi özellikler tartışılır.

Sonrasında çocuklardan, çok büyük bir baloncuk yaptıklarını ve kendilerinin de bu baloncuğun içine girdiklerini hayal etmeleri istenir. “İşte bu baloncuklar gibi herkesin içinde olduğu bir baloncuğu aslında var. Bu baloncuğun adına biz Özel Alan diyoruz.” diyerek özel alan kavramını ve sınırlarını anlatmaya başlanır. 
“Özel alan baloncuğu, sadece size aittir, size özeldir. Kimse bu baloncuğunuzu elinizden alamaz. Sizden başka kimse bu baloncuğun içine giremez.” diyerek her insanın sınırlarını belirlemeye, hayır demeye, bu hususta diğer insanlar tarafından, bu şekilde kabul edilmeye hakkı olduğu vurgulanır. 
“Özel alan sınırları bizim güvenliğimiz için gerekli olan sınırlardır. Biz bu sınırların içinde olduğumuz sürece ve istemediğimiz kişiler de bu sınırların dışında olduğu sürece güvendeyiz demektir.” , “ Tüm insanların güvende hissetme hakkı ve ihtiyacı vardır. Bunun içinde özel alanını korumak herkesin hakkı ve sorumluluğudur.” Denilerek özel alanlarını korumanın en doğal hakkı olduğu ve bu hakkı korumanın kendi sorumlulukları olduğu vurgulanmalıdır. 





Davranışın ortaya çıkarılması ve benimsenmesi için, özel alan baloncuğunun ne zamanlar patlayabilceği sorularak, özel alan ihlalleri üzerine tartışılır. Bu noktada daha önce işlenen İyi dokunuş – kötü dokunuş kavramları tekrar hatırlatılarak, güvendiği birisinden gelen iyi dokunuşun özel alan balonunu patlatmıyacağından, ancak kötü dokunuşların özel alan baloncuğumuzu patlatacağından söz ederek  “Baloncuklarımızı korumalıyız”, “Kimse özel alan baloncuğumuzu patlatamaz” cümleleri tahtaya yazılır ya da fon kartonuna yazılarak duvara asılabilir.

Yine önceki çalışmaya atıf yapılarak, “Eğer biri sana dokunur ve bunun sır olduğunu söylerse bu da özel alan baloncuğunu patlatır.” denilebilir.
“Peki böyle bir dururmda biz baloncuğumuzu nasıl koruruz?” diyerek daha önce öğrendikleri
“Bağır: Hayır, dur, yapma de.

Kaç: Hızla oradan uzaklaş, güvenli bir yere kaç.
Söyle: Güvendiğin bir yetişkine söyle, yardım iste” kuralı hatırlatılır.

2. Etkinlik 


Daha önce söz ettiğim yabancı yayını indirip çıktı alabilir ve çocuğunuzla birlikte boyayabilirsiniz